THE STORY OF ALI BABA AND THE FORTY ROBBERS DESTROYED BY A SLAVE.
علي بابا و چهل دزد كه توسط غلامي از بين رفتند.
ترویج عفاف،وظایف وراهکارها...
همچنين آشنايي با اين قوانين، مي تواند امت حزب الله و عناصر غيور جامعه را درپي گيري و مطالبه وظايف مسئولين در مورد مبارزه با بي حجابي و گسترش فرهنگ عفاف وحجاب ياري كند:
وظايف وزارت مسكن و شهرسازي(ادامه)
6- كوشش در جهت تقويت و ترويج شهرسازي و معماري اسلامي به طوري كه ارزش هاي اخلاقي و ديني ملاك عمل بوده و همواره در طراحي هاي شهري منظور گردد.
7- تشكيل كميسيون معماري و طراحي شهري به منظور يافتن راهكارهايي جهت رعايت اصول و ارزش هاي معماري و شهرسازي ايران.
8- اختصاص واحد مسكوني به ائمه جماعات و طلاب علوم ديني در مجتمع هاي بزرگ مسكوني - احداثي اين وزارتخانه - به منظور ترويج معارف و فرهنگ اسلامي.
9- پيشنهاد اصلاح ماده ي 8 قانون تملك آپارتمان به شرح ذيل:
در هر ساختمان مشمول مقررات اين قانون، در صورتي كه عده ي مالكين بيش از سه نفر باشد، مجمع عمومي مكلفند مدير يا مديراني از بين خود يا خارج، انتخاب نمايند. هماهنگي نظم و اداره ي امور ساختمان، به نحوي كه آسايش ساكنين آن تامين شده و از امور خلاف قانون، اخلاق و شئونات اسلامي جلوگيري به عمل آيد، به عهده ي مدير ساختمان است و گواهي مدير در اين زمينه، براي مراجع انتظامي، ضابطين دادگستري و مراجع قضايي معتبر خواهد بود و طرز انتخاب مدير از طرف مالكين، وظايف و تعهدات او و امور مربوط به مدت مديريت و ساير موضوعات مربوطه در آئين نامه ي اين قانون، تعيين خواهد شد.
وظايف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
1- ترويج فرهنگ عفاف در حوزه ي سازمان و ادارات تابعه در سراسر كشور و نظارت بر رعايت حجاب اسلامي توسط شاغلين آن سازمان.
2- تهيه و تدوين دستورالعمل اجرايي توسط دفتر تدوين استانداردهاي فني و نظارت سازمان جهت: الف) دفاتر خدمات سياحتي و گردشگري ب) اماكن اقامتي و پذيرايي وابسته ج) موزه ها و بناهاي تاريخي (اعم از داخلي و خارجي) و... به منظور تعميم فرهنگ عفاف در اماكن تحت نظارت بر حفظ حجاب اسلامي توسط كاركنان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و عدم ارائه خدمات به مراجعين مختلف(افراد بدحجاب و بي حجاب).
واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا واذكروا نعمت الله عليكم اذ كنتم اعداء فالف بين قلوبكم فاصبحتم بنعمته اخوانا...
و همگي به رشته ي دين خدا چنگ زنيد و راه هاي متفرق نرويد و نعمت بزرگ خدا را به ياد آوريد كه شما با هم دشمن بوديد ،پس خدا در دل هاي شما مهرباني انداخت تا به لطف او، همه برادر ديني شديد...
آل عمران آيه 103
آية محكمة مربوط به جهانبينی است كه آيا اين جهان حادث است يا قديم؟ خدا دارد يا ندارد؟ اين جهان پايانپذير هست يا نه؟ انسان با مرگ میپوسد يا از پوست بهدرمیآيد؟ ميليونها مردم میگويند انسان با مردن میپوسد. ما میگوئيم از پوست بهدرمیآيد، مهاجرت است. اينها صدها اشكال نقد جلوی پای آدم است. اين میشود آية محكمة. اين است تحوّلی كه ايشان فرمودند و بالندگی و تكاملی كه فرمودند.
مطلب دوم كه مربوط به بخش اول عرض من است- يعنی تحول، ترقی و تعالی حوزه- آن است كه وجود مبارك رسول اكرم صلّیاللهعليهوآلهوسلّم با سواد شدن را بر ما واجب كرده و فرمود طَلَبُ العِلْمِ فَريضِةٌ[2]. درس خواندن را، عالم شدن را لازم كرده است، اما گفته چه بخوانيد يا نگفته؟ گفته چه ياد بگيريد يا نگفته؟ گفته نيازها را توزيع كنيد يا نگفته؟ سهگانه علم اينطور نيست كه آية محكمة به معنی فقه باشد و فريضة عادلة هم به معنی فقه باشد و سنّة قائمة هم به معنی فقه باشد. حضرت اين سه رشته را به عنوان سه رشتهی اساسی علم در حوزهها واجب كرده است. آية محكمة جهانبينی است، اصول دين و اعتقادات است. خوب، فرض كنيم معنی اينها، اعتقادات و جهانبينی باشد، بدون بررسی اشكالات شرق و غرب يا با بررسی؟ يك رخش میخواهد تا بار رستم را بكشد، يك فلسفه و حكمت متعاليه میخواهد. مگر میشود آدم خدا را ثابت كند بدون بررسی آن پنجاه اشكال انبار شده؟ حداقل پنجاه اشكال نقد جلوی پای آدم است.
بر فرض شما در فقه و اصول الآن سیهزار يا چهلهزار شيخ انصاری داشته باشيد، اين مشكل شما را حل نمیكند. شبههی راسل و امثال راسل را كه مكاسب حل نمیكند.
ما آية محكمة میخواهيم و اين آية محكمة اولين سفارش وجود مبارك پيامبر صلّیاللهعليهوآلهوسلّم است. فريضة عادلة میخواهيم، اخلاق میخواهيم. اخلاق غير از روضهخوانی است، غير از موعظه است، غير از سخنخوانی و سخنرانی است.
آيا اخلاق مبدأ علمی دارد يا نه؟ مبادی علميش كجاست؟ جاودانه است يا نه؟ نظير رسوم و آداب و سنن ملّی است كه تاريخ مصرفش گذشته باشد و هر ملّتی برای خودش يك اخلاق خاصی داشته باشد؟ يا اخلاق يك امر جاويد است؟ ابدی و ازلی است يا نِسبی؟ مبادا كسی خيال كند فن اخلاق در حد رسائل و مكاسب است. خيلی دشوارتر از اينهاست؛ بررسی شئون نفس است. بايد ثابت شود روح وجود دارد و روح مجرّد است و غرب و شرق ندارد تا شما بتوانيد يك مطلبی منزّه از شرق و غرب ثابت كنيد.
اگر كسی بخواهد بگويد حلال خدا اين است إلی يومِ القِيامِة -يعنی زمان و زمين در آن اثر ندارد- بايد چيزی را ثابت كند كه نه متزمّن باشد و نه متمكّن. اگر روح و تجرّد آن ثابت شد و اگر نزاهت روح از تزمّن و تمكّن ثابت شد، آن وقت میتوانيد بگوئيد اين حلال إلی يومِ القِيامَة حلال است، اين حرام إلی يومِ القِيامَة حرام است. برای هفت ميليارد بشر يك حكم داريم ما. نمیشود گفت كه اختلاف زمان و زمين در اينها اثر دارد. زمانی و مكانی نيست. تا همچنين چيزی را ثابت نكنيد، اين حرفها پشتوانه ندارد.
وقتی تحوّل در حوزه ثابت میشود كه وقتی يك نفر چينی يا آمريكائی میآيد ايران، بفهمد شما حرف تازه داريد. مبادا كسی بگويد اينها مشكل است! بله خيلی مشكل است، امّا قویتر از اين مشكلات، ارواح مجرّدی است كه ذات أقدس إله به انسان داده و به انسان از فيض خود چيزی افاضه كرده است. فرمود: من در انسان يك چيزی به عنوان وديعه گذاشتهام كه میتواند امانتهای الهی را حفظ كند. «يای» نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِی[4] شرف انسانيت است. يك تعبيری دارد جناب سنائی كه مبادا شما به اين فكر باشيد كه كعبه را با زر و زيور بيارائيد يا با پارچهی زربافت بيارائيد. فكر تزئين كعبه با پردهی زرّين، خيالی باطل است.
كعبه را جامه كردن از هوس است يای بيتی جمال كعبه بَس است[5]
كعبه يك زينت دارد و آن «يای» بيتی است كه ذات أقدس إله به ابراهيم و اسماعيل عليهماالسلام فرمود: طَهِّرا بَيْتِی[6]. همين كه اين بيت به الله اضافه شد، زينت و جمال كعبه است. شما میخواهيد كعبه را با زر و زيور بيارائيد؟! زينت انسان و زيور انسان هم به همان «يای» نَفَختُ فِيهِ مِنْ رُوحِی است. اگر انسان از روح خدا طرفی بسته است و بهرهای دارد، برای او فراگيری آية محكمة، فريضة عادلة، سنّة قائمة سهل است.
فرض شما در فقه و اصول الآن سیهزار يا چهلهزار شيخ انصاری داشته باشيد، اين مشكل شما را حل نمیكند. شبههی راسل و امثال راسل را كه مكاسب حل نمیكند
دو نكته را شايسته است در جمع شما اساتيد و فضلا و طلاب گرانقدر عرض كنيم؛ يكی مربوط به سخنان حكيمانهی مقام معظم رهبری است، يكی هم مربوط به همهی ما در همهی شرائط است. آنچه ايشان اخيراً فرمودند- لزوم تحوّل در حوزه، رشد و بالندگی حوزه، ترقّی علمی حوزه كه بتواند نيازهای داخل و خارج را بر طرف كند- شرحی میطلبد و آن اين است: يك وقتی گفته میشد اُطْلُبُوا العِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّينِ[1]، اما الآن جهان متوجه شده و میگويد اُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لُو بِقُمٍ. اين كه میبينيد هشتاد كشور يا صد كشور، كمتر يا بيشتر، از خاور و باختر ميانه و دور میآيند ايران -بخشی در قم، بخشی در مشهد- روی حساب همين پيام است كه اُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لّوْ بِقُمٍ وَ لَوْ بِإيران. معلوم میشود كه پيام انقلاب به شرق و غرب رسيده است. شما از آمريكای جنوبی و شمالی و مانند آن طلبه میبينيد؛ از چين هم طلبه داريد. بين اين شرق و غرب دور، طلبههای فراوانی در ايران زندگی میكنند. اينها آمدهاند به ايران و منتظر معارف عميق و دقيقاند. يعنی سطح بالائی از علم را میخواهند تا خودشان به اندازهی استعدادشان درك كنند. اينجا از عالمان متوسط كاری ساخته نيست. چون اين عالمان متوسط در ديار خود آنها هم هستند. اينجا كه میآيند، برای گرفتن حرف عميق، حرف عريق، حرفهای جر، حرفهای مسترد، حرفهای مُبرهن میآيند؛ اين يك مطلب.
آن وجود مبارك در عين حال كه فرموداُطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصّينِ و در عين حال كه فرمود طَلَبُ العِلْمِ فَريضِة، آن حضرت- چنان كه مرحوم كلينی و ساير محدّثان در جوامع روائی ما نقل كردهاند، فرمود الْعِلمُ ثَلاثِةٌ يا إنَّمَا الْعِلْمُ ثَلاثِةٌ. علوم فراوان است، امّا خطوط كلّی و خطوط اصلی علم سه رشته است؛ «آيةٌ محكمة»، «فريضةٌ عادلة» و «سنّةٌ قائمة»[3]. اينها علومی است كه ما در حوزه بايد فرا بگيريم
بخشی از اين علوم الحمدلله در حوزه رايج است به نام فقه و اصول. اما بخش ديگرش كه بخش عظيم سفارش حضرت است و با نام «آية محكمة» در جملهی اول قرار گرفته، يا نيست يا بسيار اندك است. تفسير بايد رايج باشد، فلسفه بايد رايج باشد، كلام بايد رايج باشد، بخشهای عميق مناظرهای بايد رايج باشند، اما نيستند
نزاع دسته جمعی بر سر یک دختر ، با قتل پایان یافت، نزاع دسته جمعی تا پای مرگ ، نزاع دسته جمعی قربانی داشت. اینها تیتر بزرگ برخی از روزنامه هاست که حکایت از یک نزاع دسته جمعی می کند که نتیجه آن منتهی به قتل شده است.
گاهی اوقات درگیری ها به صورت دسته جمعی است. در این موارد قانونگذار برای هر یک از شرکت کنندگان در منازعه، چه آسیب دیده باشند و چه آسیب وارد کرده باشند، مجازات مقرر کرده است و این صرفا به خاطر حضور و شرکت آن ها در درگیری است.
منازعه یعنی همه شركت كنندگان مرتكب زد و خورد بشوند حال اگر گروهی صرفاً مضروب واقع بشوند و عكس العملی از خودشان ندهند مشمول شركت در نزاع دسته جمعی نخواهند بود. پس منازعه، زد و خورد عدهای [كه حداقل باید 3 نفر باشند] با عدهای دیگر است كه ممكن است فامیل یكدیگر باشند.
منازعه، درگیری جسمی است و نزاع لفظی را شامل نمیشود، و برای تحقق این جرم حضور بیش از 3 نفر ضروری است.
شرط تحقق شركت در نزاع دسته جمعی، نامعلوم بودن نحوه و كیفیت فعل مجرمانه افراد حاضر در منازعه است؛ زیرا اگر بتوان مرتكب اصلی را شناخت با او در حدود مواد راجع به ضرب و جرح عمدی رفتار خواهد شد .
احراز رابطه علیت بین صدمه و منازعه، ضرورت دارد بطوری كه اگر منازعه نبود صدمهای هم وارد نمیشد.
چنانچه شركت سه نفر یا بیشتر در منازعه منتهی به فوت یا ضرب و جرح، محرز ولی نوع ضرب و جرح وارده از ناحیه هر كدام شخصاً معلوم نباشد طبق مستفاد از ملاك مواد 212 و 215 و 265 قانون مجازات اسلامی، حكم به پرداخت دیه به نحو تساوی صادر میگردد.
در صورتی كه نزاع منتهی به قتل بشود هر یک از شرکت کنندگان به حبس از یك سال تا سه سال،
در صورتی که منازعه منتهی به نقص عضو شود، هر یک از شرکت کنندگان به حبس از شش ماه تا سه سال و اگر منازعه منتهی به ضرب و جرح شود، هر یک به سه ماه تا یک سال حبس محکوم خواهند شد.
معمولا شرکت کنندگان در منازعه مدعی می شوند که برای میانجی گری یا دفاع از خود وارد درگیری شده اند که اثبات این امر بر عهده آن ها و تشخیص آن با قاضی است. اگر دادگاه اقدام شخصی را دفاع مشروع تشخیص دهد، از مجازات های مقرر گفته شده در بالا معاف هستند.
در صورتی كه نزاع منتهی به قتل بشود هر یک از شرکت کنندگان به حبس از یك سال تا سه سال،
در صورتی که منازعه منتهی به نقص عضو شود، هر یک از شرکت کنندگان به حبس از شش ماه تا سه سال و اگر منازعه منتهی به ضرب و جرح شود، هر یک به سه ماه تا یک سال حبس محکوم خواهند شد
مهرگان در عصر هخامنشیان
.
Sunday گفته و تعطیل هستند و برای عبادت به کلیسا می روند.
روز 25 دسامبر ، زادروز مهر را که مهرپرستان جشن می گرفتند، عیسویان روز تولد مسیح شناخته و در آن روز به جشن می پردازند. همچنین روز یکشنبه را مهرپرستان روز مهر می خواندند و روز تعطیل و روز خاصّ مهر بود که مسیحیان آن روز را
این که نحوه سوگواری افراد مختص خود آنهاست می تواند در زندگی زناشویی نسبت به افراد مجرد اثرات مخرب بیشتری داشته باشد. زیرا درست زمانی که شما انتظار دارید بتوانید قدری از غم و اندوه خود را با کسی تقسیم کنید و بطور طبیعی متوجه نزدیک ترین فرد در اطراف خود (که همان همسرتان است) می شوید، دچار این تناقض می شوید که چرا طرف مقابلتان به اندازه ی شما درگیر این حادثه تلخ و داغدیدگی نیست.
صرفنظر از این که شما در چنین شرایطی قادر به درک درستی از شرایط اطراف خود نیستید باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که روش مواجهه افراد با مسایل دردمندانه نیز یک موضوع وابسته به شخصیت افراد است. گروه زیادی از افراد درونگرا هستند و غم و اندوه خود را به راحتی بروز نمی دهند در حالی که شما و یا اطرافیانتان ممکن است برونگرا باشید و به راحتی قادر باشید حزن و اندوه خود را بروز دهید. علاوه بر جنبه ی شخصیتی این امر، نحوه ی واکنش افراد نسبت به داغدیدگی می تواند به شدت از تجربیات داغدیدگی آنها در دوران کودکی و نحوه مدیریت غم و اندوه در محیط خانوادگی افراد باشد.
روش مواجهه افراد با مسایل دردمندانه یک موضوع وابسته به شخصیت افراد است
همچنین باید توجه داشت که داغدیدگی می تواند در اثر حوادث مختلفی بوجود آمده باشد و هر نوع از داغدیدگی می تواند نحوه ی مقابله ی مخصوص به خود را داشته باشد. معمولاً انواع داغدیدگی به شرح زیر قابل تقسیم بندی است. لازم به ذکر است که در این مقاله قصد داریم انواع مختلف داغدیدگی را که در زندگی زناشویی تاثیر گذار خواهد بود، مورد بررسی قرار دهیم:
از دست دادن والدین
بیشتر افراد بخش قابل توجهی از زندگی خود را با والدین شان می گذرانند. پس از ازدواج بخش قابل ملاحظه ای از زندگی و عواطف همین فرد متوجه شوهر یا همسر آن می شود. بنابراین همسران نقش قابل ملاحظه ای در واکنش اثرات این نوع داغدیدگی دارند. رفتار و گفتار همسران در این دوران باید به گونه ای باشد که از بروز هرگونه حادثه، مکالمه و یا وضعیتی که منجر به تجدید خاطره گذشته می شود جلوگیری کنند و از این طریق به کوتاه شدن دوران داغدیدگی طرف مقابل خود کمک کند.
اسطوره فوتبال ایران درباره جمشید مشایخی هم گفت که او همیشه ستاره دوست داشتنی من بوده است.
به نقل از خبر آنلاین، چهره ماندگار سینمای ایران ادامه داد: «من همیشه می گویم این جهان مانند ارزنی است که در دل یک دریا به نام کهکشان رها شده. در دل این ارزن حدود 7 میلیارد نفر زندگی می کنند. وقتی به این حقیقت فکر می کنم می بینم هیچ نیستم. پس دلیلی ندارد که کسی به دلیل هنرش مغرور شود. این درس بزرگی برای جوانان ورزشکار و هنرمند است که مغرور نشوند». ایرج نوذری هم با ذکر خاطراتی از پدر مرحومش گفت: «پدر من هم دروازه بانی می کرد و قرار بود دروازه بانی حرفه ای شود اما به این دلیل که پدرش در روزنامه تصویر دروازه بانی آسیب دیده را مشاهده کرده بود به او گفته بود دروازه بانی را کنار بگذارد و او هم همین کار را کرد و به هنر روی آورد». نوذری که سریال کلانترش این روزها از سیما پخش می شود سپس گفت: «ما هیچ وقت ناصر حجازی را فراموش نمی کنیم چون بارها با واکنش های او در تیم ملی هیجانی شدیم و از خوشحالی اشک ریختیم. من عشق به این مرد را در حالی به زبان می آورم که خودم پرسپولیسی ام». در این ملاقات، اسطوره هم که آتیلا فرزندش، سعید رمضانی دامادش و ارسلان، نوه دوست داشتنی اش را در کنارش داشت، چند جمله ای به زبان آورد. او ابتدا از این دو هنرمند تشکر کرد که به ملاقاتش آمدند و سپس گفت: «هنرمندان و ورزشکاران به ذهن و قلب مردم می روند و به همین دلیل هنرمند و ورزشکاری که از یاد مردم برود، مرده است. چه خوب است ورزشکاران و هنرمندانی که درست زندگی کرده اند،مورد توجه قرار بگیرند چون آنها برای مردم الگو هستند».
ازدواج در ضربالمثلهای جهانبالزاك )
19- عشق ، سپیده دم ازدواج است و ازدواج شامگاه عشق . (
20- قبل از ازدواج درباره تربیت اطفال شش نظریه داشتم ، اما حالا شش فرزند دارم و دارای هیچ نظریه ای نیستم . ( لرد لوچستر)
21- مردانی كه می كوشند زن ها را درك كنند ، فقط موفق می شوند با آنها ازدواج كنند. (بن بیكر)
22- با ازدواج ، مرد روی گذشته اش خط می كشد و زن روی آینده اش . ( سینكالویس)
23- خوشحالی های واقعی بعد از ازدواج به دست می آید . ( پاستور )
24- ازدواج كنید، به هر وسیله ای كه می توانید. زیرا اگر زن خوبی گیرتان آمد بسیار خوشبخت خواهید شد و اگر گرفتار یك همسر بد شوید فیلسوف بزرگی می شوید. ( سقراط)
25- قبل از رفتن به جنگ یكی دو بار و پیش از رفتن به خواستگاری سه بار برای خودت دعا كن . ( یكی از دانشمندان لهستانی )
26- مطیع مرد باشید تا او شما را بپرستد. ( كارول بیكر)
27- من تنها با مردی ازدواج می كنم كه عتیقه شناس باشد تا هر چه پیرتر شدم، برای او عزیزتر باشم . (
28- هر چه متأهلان بیشتر شوند ، جنایت ها كمتر خواهد شد. ( ولتر)
29- هیچ چیز غرور مرد را به اندازه ی شادی همسرش بالا نمی برد، چون همیشه آن را مربوط به خودش می داند . ( جانسون
شعر خوانی | عده ای شاد و خنده رو
کدخدای دروغو!
حصر سران فتنه لغو می شود؟
عزت وعبرت
معجزه شیخ رجبعلی خیاط
«باب الجواد» راه ورودی به قلب توست!
تکنوکراسی در معماری شهر تهران
تاسیس وبلاگ طلبه
نامه ای که آقا نوشت و چمران امضا کرد
تایید هولوکاست خطای تاریخی یا خط سیاسی!
خط قرمز قطعی ما ولایت فقیه است
همه می دانند ادعاهای آمریکا علیه جبهه مقاومت یک دروغ بزرگ است
رسوایی هاشمی در هم صدایی با آمریکا
تهذيب نفس از ديدگاه فلسفه صدرايى
ظریف از فیس بوک به تبیان آمد
برخلاف امریکا همه گزینههای اسد روی میز است
رجعت از دیدگاه روایات
رضایت مشترک، رویایی دستیافتنی
حقیقت دفاع امیرالمومنین علیه السلام از عثمان
آیا منظور از قائم همیشه حضرت مهدی است؟
7 نکته مهم اخلاقی در 7 حکایت کوتاه
مرغ باغ ملکوتم!
اشعار زیبا مخصوص امام زمان (عج) و ماه رمضان
از ته دلت بخند
یک مراسم ازدواج ترسناک!
شما دینتون را فروختید و ما خریدیم
من دشمنت نیستم!
نقدی متفاوت بر تفکرات پدر معنوی کارگزاران سازندگی؛ هاشمی رفسنجانی از منظری دیگر
گام اول اعتدال اقتصادی پرهیز از ایجاد شوک جدید
14 درس مهم از مکتب ولایت
قرآن کریم
حضرت آیت الله العظمی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه :
14 درس مهم از مکتب ولایت
شهید فروشی نمی کنیم
آثار مهدی باوری و مهدی یاوری در خانواده
زندگی بهاری با یاد مهدی (ع)
سوره نور، خانواده و مهدویت
نفش زن در سرباز پروری برای جبهه ی حق
آسیب شناسى ارتباطات اینترنتى
جنبش هاى هم سو
فقه جعفرى و فهم اجتماعى نص
مطهرى و صداى پرسش هاى زمانه
درس اخلاق - جلسه 1
قطعه جدید استاد کریمخانی در وصف امام رضا علیه السلام : تو کیستی؟
صحیفه ملعونه
هدف وزنه برداری، شکستن رکورد سیدنی
حرف مدرس را تایید کرد